Geen bewijs krimp luchtvaart slecht voor economie

Moet de luchtvaart groeien om de economie van Nederland gezond te houden? Vaak wordt het volgende beweerd:

“Als Schiphol niet kan groeien komt de Nederlandse Economie in een neerwaartse spiraal terecht.” (Hans Bakker, voorzitter van VNO-NCW Amsterdam én de Raad van Commissarissen van Transavia Airlines, 5 maart, symposium Bodegraven).

Maar is er wel bewijs voor dit soort uitspraken?

Wat zeker is dat goede internationale bereikbaarheid belangrijk is voor de economie.

Maar hebben wij hier een groei van vluchten voor nodig?

Geen bewijs krimp luchtvaart slecht voor economie

Of groei of zelfs krimp in het aantal vluchten slecht is voor de Nederlandse economie is onzeker, omdat:

  • Schiphol kan ook bijdragen aan de Nederlandse economie door te groeien als transport hub voor trein en bus. 70% van de vluchten van en naar Nederland zijn binnen Europa. Een groot deel kan ook goed met alternatieven (trein en bus). Zeker als er geïnvesteerd in wordt.
  • Niet alle vluchten leveren evenveel op. Het aantal vluchten beperken kan ervoor zorgen dat luchtvaartmaatschappijen kiezen voor de vluchten die het meeste opleveren. Zoals zakenvluchten en langeafstandsvluchten. Dit gebeurt al op London Heathrow. Nu is slechts 32% van de passagiers op Schiphol zakenreiziger. Waarvan 38% transferpassagiers zijn, die weinig tot niets opleveren voor de Nederlandse economie.
  • Er nauwelijks onderzoek is naar de maatschappelijke kosten van vliegen. Wat zijn de kosten van de milieu en gezondheidsimpact bijvoorbeeld? Deze kosten worden niet (voldoende) meegenomen in studies.
  • Groei van het aantal vluchten betekent niet automatisch meer werkgelegenheid. Terwijl het aantal vluchten steeg op Schiphol is de werkgelegenheid afgenomen en daarna gestagneerd. En investeringen in andere sectoren leveren meer werkgelegenheid op.
  • De gewenste hub-functie van Schiphol bestaat voor een groot deel uit transferpassagiers. Zij dragen weinig bij aan de Nederlandse economie. Zij stappen alleen over op de luchthaven en geven verder nauwelijks iets of niets uit in Nederland.
  • Luchtvaart is nu zwaar gesubsidieerd. Omdat er geen belasting op kerosine en tickets is. Deze inkomsten loopt Nederland nu dus mis. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is er wel belasting op tickets.

Zelf in actie komen?

Lees meer over economie en luchtvaart