Eerlijk over vliegen laat de feiten zien over het vliegen; eerlijke berekeningen, geen valse claims en heldere analyses van uitspraken die door de luchtvaartsector en politiek worden gedaan. 
Als je de besluitvorming doet op basis van de echte feiten, en je eerlijk bent over vliegen, dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat het vliegverkeer in Nederland niet verder kan groeien.

Schiphollen Top-10

De Schiphollen Top-10 weerlegt onwaarheden op het gebied van luchtvaart en ontkracht mythes.

1 - Klimaatmythe: voor vliegen bestaat geen klimaatvriendelijker alternatief

Ongeveer 70 procent van het vliegverkeer vanaf Schiphol heeft een Europese bestemming. De maximale capaciteit van Lelystad Airport, 45.000 vakantievliegtuigbewegingen per jaar, is overbodig als die passagiers gebruikmaken van de vijftien voor die bestemmingen bestaande treinverbindingen. Lees meer

 

2 - Klimaatmythe: je kunt het Parijse klimaatverdrag uitvoeren en de luchtvaart laten groeien

Vliegen is de meest klimaatintensieve manier van transport en een van de snelst groeiende bronnen van broeikasgassen. Toch valt de luchtvaart niet onder het klimaatakkoord van Parijs en is die officieel nog geen onderdeel van het Nederlandse klimaatakkoord. Alle sectoren in Nederland maken serieus werk van energiebesparing en het terugdringen van broeikasgassen, behalve de luchtvaart. Lees meer

3 - Klimaatmythe: met klimaatcompensatie vermindert de luchtvaart het broeikaseffect

Volgens een studie van de Europese Commissie is 85 procent van de compensatieprojecten binnen het zogeheten Clean Development Mechanism (CDM) van de VN mislukt als het gaat om het terugdringen van de uitstoot. Lees meer

Laatste nieuws over eerlijk vliegen

Hier verschijnen nieuwsberichten over vliegverkeer en de impact op onze leefomgeving

Met uw hulp voeren we onderzoeken uit waarmee
we de luchtvaart een gezondere richting op kunnen sturen.

Feiten over vliegen

Fijnstof

Milieudefensie heeft op basis van de emissie metingen van TNO, data met levensverwachting tabellen en in samenwerking met 11 internationale experts ingeschat dat tienduizenden omwonenden van Schiphol ernstige gezondheidsrisico’s lopen.

Lees verder

Klimaat

Vliegen is de meest klimaat-intensieve manier van transport en een van de snelst groeiende bronnen van broeikasgassen. luchtvaart draagt op verschillende manieren bij aan klimaatverandering. Emissies van vliegen (CO2, NOx, PM, H2O en SO2) verhogen de hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer die een verwarmend effect hebben.

Lees verder

Geluidshinder

Volgens officiële geluidsgrafieken leveren méér stillere vliegtuigen evenveel geluidbelasting op als mínder lawaaiige vliegtuigen. En dus blijft de hinder voor omwonenden gelijk. Schiphol kan groeien als vliegtuigen minder lawaai maken. Maar is dat ook echt zo?

Lees verder

Sijas aan het woord

Sijas Akkerman, directeur van de Milieufederatie Noord-Holland, legt bij actualiteitenprogramma Nieuwsuur uit hoe slecht vliegen is voor het milieu. Hij gaf een sprekend voorbeeld: "Als een Boeing 747 van de KLM opstijgt, komen daar maar liefst een miljard fijnstofdeeltjes uit. En dat is net zoveel als een miljoen vrachtwagens produceren die langs uw huis rijden. Uitzending: 18 november 2017.

Verbinden, versterken en ondersteunen

Op ‘Eerlijk over vliegen’ komt alles samen. We verbinden, versterken en ondersteunen overheden, luchtvaartsector, natuurorganisaties, geïnteresseerden en bewonersorganisaties uit heel Nederland die tegen ongewenste ontwikkelingen zijn op het gebied van vliegverkeer. Heeft u interessante informatie die u mist op deze website, laat een bericht achter en we nemen contact met u op.